Familjescouter – yngre barn tillsammans med föräldrar/vuxna

Genom familjescouting får barn upp till sju år tillsammans med föräldrar/vuxna på ett roligt och lekfullt sätt möta scouting.

Barn och vuxen deltar tillsammans i verksamheten och de vuxna ordnar aktiviteterna för och med sina barn. Aktiviteterna passar både stor och liten. De vuxna/föräldrarna i familjescouterna turas om att leda scoutträffarna. Den som deltar tillsammans med barnet kan vara en förälder eller annan släkting eller vän till familjen som barnet känner sig tryggt med och har i sin närhet på något sätt. Familjescouterna välkomnar barn upp till sju år. När man fyller 8 år blir man Spårare. Läs mer om det här.

Inspiration till aktiviteter för familjescouting hittar ni nedan.

Det finns också en app som heter Familjescouting där man hitta sagan om Parum och Magna, vilket kan vara en röd tråd genom alla träffar. Där finns också tips på ”lära-känna-varandra” lekar och annat som kan ge inspiration.