Scoutforum-LW-9074

Bli scoutledare

Ge dig själv och barn i Bryssel chansen att uppleva scouting på svenska!

Vad gör en ledare?

Som ledare leder du en av våra avdelningar tillsammans med en eller två andra ledarkollegor. Vissa av oss är väldigt aktiva och tänker ut terminsprogrammet i förväg och detaljplanerar träffar, skaffar materiel och letar nya uppgifter. Andra hänger på där det behövs och har en lite mer laid-back roll. Båda sorter behövs. Alla ledare kommer ut i naturen två timmar, umgås med barn och ungdomar, äter matsäck i det gröna och lär sig nya saker och träffar nya människor. Vi arbetar enligt Scoutmetoden.

Jag har aldrig varit scout förut – kan jag ändå bli ledare?

Självklart. Du erbjuds en ledarkurs (se nedan) som en första introduktion och kommer att leda din avdelning med någon som varit ledare förut. Mycket stöd finns att få via scouternas hemsida och inom ledarteamet. Som ledare får du också boken Leda scouting som ger tips och inspiration. Tillsammans med ett nätverk av internationella scouter i Bryssel försöker vi ordna första hjälpen-utbildning en gång per år.

Måste jag kunna perfekt svenska för att bli ledare?

Svenska är det enda gemensamma språket för Scouterna Bryssel, men många barn och ledare är flerspråkiga. Du behöver kunna förstå och prata svenska, men det behöver inte alls vara perfekt. Är du osäker kan du börja som hjälpledare tills språket flyter.

Om jag blir ledare – måste jag komma varje helg?

Absolut inte. Vissa ledare är med nästan varje gång, andra en eller två gånger per termin, eller bara när en ordinarie ledare får förhinder i sista minuten. Målet är att alla ska vara engagerade på en nivå som passar just dem.

Jag gillar skogen och tycker det är kul att vara med barn och så, men det här med scoutskjorta och halsduk känns verkligen inte som jag…

Om du hellre vill klä dig i prinsessklänning eller plommonstop är du lika välkommen. Scoutdräkten markerar gemenskap med världens alla scouter men är inget krav för att bli ledare. En tanke med dräkten (skjorta/t-shirt/pikétröja plus halsduk) är att skapa gemenskap och stärka sammanhållningen, precis som i ett idrottslag. Och när alla har samma kläder ser man inte vem som är fattig eller rik. Så bli inte förvånad om scoutdräkten smyger sig på dig och en dag känns naturlig som ett andra skinn.

Hur blir jag ledare?

Anmäl dig till scouternabryssel@gmail.com eller prata med en ledare. Du behöver inte ha några tidigare scout- eller ledarerfarenheter. Ett krav från Scouternas sida är att du går webbkursen Trygga möten. Vi ordnar också heldagskurs (helgen 9-10 november i Bryssel). Som ledare ska du vara medlem i Scouterna Bryssel, men behöver inte själv betala din avgift.

Jag vill/kan inte bli ledare men vill gärna hjälpa till på annat sätt.

Vad roligt! Exempel på andra uppgifter är fixa fika inför årsmöte, valberedning, ekonomi, medlemsregister, hemsida eller hjälpa till med praktiska saker inför en hajk. Hör av dig till scouternabryssel@gmail.com eller prata med en ledare.